۱۳۹۴ آبان ۵, سه‌شنبه

برنامه نهم : آموزش در ماه محرم



برنامه نهم گروه سرو سبز اختصاصا به ماه محرم و پرداخت های آموزشی مخصوصا برای ایستگاه های صلواتی برگذار شد.
محمدیه در کل دارای 40 تکیه و ایستگاه صلواتی در سطح شهر بود. گروه سرو سبز از روز دوم محرم شروع به سرکشی و آموزش این هیات ها پرداخت.
در این بازدید ها به لیوان ، سطل زباله و میزان نظافت هیات ها مورد توجه بود که تماما در مجوز های داده شده به هیات از طرف شهرداری به صورت قانون درآمده بود.



تاکید بر استفاده از لیوان های کاغذی و گیاهی و عدم استفاده از لیوان های پلاستیکی و توضیح دلایل لزوم این کار اولین و مهمترین هدف ما بوده است. قرار دادن سطل زباله و استفاده از کیسه زباله در دو ضلع جایگاه ها مورد دوم قابل ذکر بود. در صورت نداشتن سطل زباله راهنمایی های لازم اعلام میشد تا بتوانند به راحتی از شهرداری سطل تهیه کنند. مورد سوم که به ایستگاه ها تاکید میشد نظافت بعد از مراسمات بود. هیات ها را موظف و تشویق می کردیم تا در کنار پخش نذورات تا 10 متری اطراف خود را باید پاکسازی کنند.
در شروع کار هیات ها  بدون توجه به قوانین وضع شده شهرداری از لیوان های پلاستیکی استفاده می کردند اما این تعداد روز به روز کمتر میشدند تا جایی که در روز عاشورا از 10 ایستگاه بازرسی شده 6 ایستگاه از لیوان کاغذی و یک ایستگاه از لیوان گیاهی استفاده می کردند. حتی دیده شده که هیات ها همان طور که از لیوان کاغذی برای چای و شیر داغ استفاده می کردند از لیوان پلاستیکی برای شربت آب لیمو، پرتقال و شربت زعفران استفاده کرده اند. خوشحالیم که حداقل توانستیم درک درست استفاده از لیوان های یکبار مصرف را برای نوشیدنی های گرم و سرد در مسئولین هیات ها ایجاد کنیم.

در طول این بازدید ها نکته قابل توجهی که دلیلی برای استفاده از لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی اعلام میشد ندورات لیوان مردمی بود لذا گروه سرو سبز با همکاری شهرداری اعلامیه تهیه کرده و برای نصب و آگاه سازی مردم در تمامی هیات ها تحویل داده شد.  
   
از دیگر اقدامات این گروه توضیحات کامل زیست محیطی مرتبت با محرم و فرهنگ بازیافت در دو گروه از هیات های عزاداری مختص بانوان بود. در این برنامه نکاتی کوچک که در برگه ای A5 ذکرشده داده شده تا بر در یخچال های خود بگذارند تا از فراموش کردن نکات برای آنها جلوگیری شود. متاسفانه این بانوان با عکاسی موافق نبوده اند و ما در از این برنامه عکسی نداریم.
همچنین این گروه بر آن شد که برای القاء بهتر اهداف خودشان به مردم طرحی ابتکاری را به انجام برسانند. آنها در یک حرکت میدانی به جای استفاده از ظروف فوم برای پخش نذورات از ظروف آلومینیمی استفاده کرده اند. اما بر روی درب همه ظرف ها پیامی را نوشتم که مردم اگاه تر شوند."ظروف یکبار مصرف فوم مناسب پخش غذا نذری نیست  و باید از ظروف یکبار مصرف گیاهی یا آلومینیومی استفاده کرد. این ظرف آلومینیومی است و قابل بازیافت بعد از سرو نذری ظرف رو در سطل بازیافت بگذارید." در این پیام سعی شده که هم تشویق به استفاده نکردن از ظروف فومی مورد توجه باشد و هم آموزشی برای فرهنگ بازیافت. و به هر هیات یک نذری داده شد که بدانند که ما فرهنگ و سلامت را از خود آغاز کرده ایم.
خوشحالم بگویم که این آموزش ها و بازرسی های هر روزه گروه باعث شد که در روز عاشورا حداقل نیمی از هیات ها از لیوان کاغذی استفاده می کنند. بیشتر مردم آموختند که لیوان ها را در سطل بیاندارند.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر